-
schoolvakken - pagina
|
-
De pagina om verder geholpen
te worden per schoolvak
|
-
http://schoolvakken.pagina.nl
|
-
biologie - pagina (dochter
van)
- algemeen
|
-
Alles, maar dan ook (bijna)
ales over biologie
|
-
biologie.pagina.nl
|
-
biologie
- algemeen
|
-
Informatie voor elk wat wils,
zie ook de vele links.
|
-
http://www.bioplek.org
|
-
profielwerkstuk
-
praktijkopdrachten
|
-
Gericht op scholieren van het
studiehuis, bedoeld om informatie aan te bieden die scholieren kunnen gebruiken bij het
maken van profielwerkstukken en praktijkopdrachten. De onderwerpen zijn opgedeeld in
bosbouw, natuurbeheer en aardwetenschappen. Ook aanwezig is een vraagbaak, waar vragen
gesteld kunnen worden over de onderwerpen. De vragen worden binnen drie werkdagen
beantwoord. Op de pagina zal een meest gestelde vragenlijst worden bijgehouden.
|
-
http://www.larenstein-velp.net/studiehuis
|
-
biologie - digitale school
-
algemeen
|
-
Een schoolsite voor biologieleraren en HAVO
VWO leerlingen
|
-
http://digischool.bart.nl/bi/bilok.htm
|
-
biotechnologie
-
algemeen
|
-
Allerlei informatie over
biotechnologie.
|
-
http://www.biotechnologie.net
|
-
profielwerkstuk
|
-
Hulp bij het maken van een
profielwerkstuk. Je kunt op deze site terecht en vind er tekst en uitleg over over
hoe je onderzoek kunt doen. Ook kun je on-line hulp vragen. Behalve complete werkstukken
kun je op gang geholpen worden als je het even helemaal niet meer ziet zitten.
|
-
www.profielwerkstuk.nl
|
-
anatomie
-
|
-
Wil je meer weten over de
anatomie van de mens?
|
-
http://www.innerbody.com
|
-
biologie
-
algemeen
|
- Ga naar het Internet-biologie-lokaal als je
informatie wilt over (onder andere) hoe je een proefverslag maakt , hoe je een interview
moet afnemen , hoe je met een microscoop werkt , hoe je een tekening moet maken , hoe je
een werkstuk moet maken .
- Ook kun je op deze site vragen vinden over
allerlei onderwerpen om te oefenen.
- Voor docenten zijn aardige tips en
lessuggesties te vinden.
-
|
-
http://members.tripod.lycos.nl/hetbiologielokaal/index.html
|
-
hart
|
-
De binnenkant van je hart, en
nog veel meer.
|
-
sln.fi.edu/biosci/heart.html
|
-
anatomie kikker
|
-
Een kikker ontleden doe je
natuurlijk niet zelf maar laat je een ander doen
|
-
george.lbl.gov/ITG.hm.pg.docs/dissect/info.html
|
-
cellen
|
- Alles over cellen
-
|
-
http://ontwikkel.thinkquest.nl/~kl061/cellen/klas_cellen.htm
|
-
biologie
-
algemeen oefenen
|
-
Bio-web een online website voor leerlingen
met oefenmogelijkheden (HAVO/ VWO)
|
-
http://ontwikkel.thinkquest.nl/~kl061/klas.htm
|
-
biologie - onderwijs
|
-
Een schoolsite voor VMBO leerlingen
|
-
http://www.helinium.nl/lokalen/bi/index.html
|
- huid
|
- Deze pagina gaat heel gedetailleerd in
op de samenstelling van de verschillende huidlagen en hun functies binnen
dit geheel.
|
-
www.ziekenhuis.nl/ziektebeelden/59.html
|
- huid
|
- Deze pagina gaat voornamelijk in een
eenvoudige en overzichtelijke manier in op de opbouw van de huid de
functie van de huid en de verzorging die de huid nodig heeft. Ondanks dat
deze pagina een reclame pagina is voor verzorgingsproducten voor de huid,
geeft deze toch de essentiële informatie over de huid zeer duidelijk weer.
|
-
www.dermolin.com/huid/huid1.php3
|
- huid
|
- Dit is eveneens een reclamepagina voor
huidproducten, maar ook deze pagina bevat duidelijke en eenvoudig
weergegeven basisinformatie over de huid. Bovendien is aan deze pagina nog
een verhelderende animatie toegevoegd die de verschillende functies van de
huid laat zien.
|
-
www.dr-vanderhoog.nl/dhd-algemeen.htm
|
- huid
|
- Op deze pagina staat veel
basisinformatie over de huid, maar in vergelijking tot de vorige twee
adressen, duikt deze net even iets verder in het onderwerp.
|
-
www.huidinfo.nl/huid.html
|
- huid
|
- Een heel goede site voor leerlingen met
uitgebreide informatie over de huid. Bovendien is de informatie
overzichtelijk en eenvoudig weergegeven zodat de leerlingen begrijpen wat
er staat. Bovendien kan aan het einde de kennis ook nog getest worden. Bij
de verschillende onderwerpen over de huid staan tevens links naar
aanverwante sites die nog iets verder op het specifieke onderwerp in gaan.
|
-
www.teleacnot.nl/sites/biobits/onderbouw/huid.shtml
|
- huid
|
- Deze site geeft summier informatie over
de huid. In principe zijn alleen de belangrijkste weetjes over de huid
hier te vinden. Het geheel is nog wel aangekleed met een overzichtsplaatje
van de huid.
|
-
www.iselinge.nl/scholenplein/pabolessen/ 02032bzintuigen/de_huid.htm
|
- huid
|
- Deze pagina geeft ook alleen de
belangrijkste informatie over de huid weer. Het leuke hieraan is wel dat
er op een paar alledaagse verschijnselen wordt ingegaan zoals koude en
warmte.
|
-
www.kinderenwebhotel.be/WO_natuur/huid.htm
|
- huid
|
- Deze site geeft veel informatie over de
huid. Het nadeel is alleen wel dat er voor leerlingen misschien het
taalgebruik wel wat aan de moeilijke kant is.
|
-
www.huidarts.com/dehuid
|
- huid
|
- Deze pagina geeft veel informatie over
de huid. Het nadeel is alleen wel dat er veel tekst staat dat het lezen en
het verwerken ervan niet makkelijk maakt.
|
-
www.consumed.nl/cme/categorie.php?category=huid
|
- huid
|
- Een site met informatie over wat de
huid is en over de verschillende gradaties van verbranding van de huid.
|
-
http://www.brandwonden.nl/node.php?nid=34
|
- zenuwstelsel
|
- Ondanks dat dit een reclamepagina is,
staat in het eerste deel duidelijke en overzichtelijke informatie over wat
het zenuwstelsel is en hoe het werkt.
|
-
www.kruidenvrouwtje.nl/zozitdat/zenuwstelsel.htm
|
- zenuwstelsel
|
- Deze pagina geeft de werking van het
centrale zenuwstelsel op een eenvoudige manier weer. Het verhaal is
geïllustreerd met verschillende plaatjes en bovendien is er nog een toets
waarmee je je kennis kunt testen en zijn er links naar andere pagina’s.
|
-
www.teleacnot.nl/sites/biobits/onderbouw/ centraal_zenuwstelsel.shtml
|
- zenuwstelsel
|
- Een zeer uitgebreid verhaal over het
zenuwstelsel. Niet alleen het zenuwstelsel van de mens komt hier aan bod,
maar ook het zenuwstelsel van lagere dieren. Bovendien gaat men in op de
ontwikkeling van het embryonale zenuwstelsel en het vervoer van prikkels.
|
- www.homepages.hetnet.nl/~b1beukema/zenuwstelsel.htm
|
- zenuwstelsel
|
- Deze pagina gaat in algemene zin in op
het zenuwstelsel. Hier kan men vinden hoe het zenuwstelsel opgebouwd is en
hoe het werkt.
|
-
www.proto.thinkquest.nl/~llb278/ pages/het_zenuwstelsel1.htm
|
- zenuwstelsel
|
- Een zeer overzichtelijke site die op
een eenvoudige manier veel informatie geeft en dit bovendien aansterkt met
plaatjes en animaties.
|
-
www.digischool.nl/bioplek/animaties/zenuwstelsel/
centraalzenuwstelsel.html
|
- zenuwstelsel
|
- Deze site gaat op een eenvoudige manier
in op de werking van het zenuwstelsel. Aan de hand van eenvoudige
voorbeelden en illustraties probeert men een inzicht te geven in de
werking van het zenuwstelsel.
|
-
home.wanadoo.nl/hoewerkthet/biologie/zenuw.html
|
- zenuwstelsel
|
- Een site die eenvoudig en op een
overzichtelijke wijze de ontwikkeling van de hersenen weergeeft.
|
-
www.teleacnot.nl/sites/biobits/bovenbouw/ hersenontwikkeling.shtml
|
- zenuwstelsel
|
- Op deze pagina wordt eenvoudig en
puntsgewijs uitgelegd wat het zenuwstelsel is en wat het doet.
|
-
www.members.lycos.nl/stomps28/newpage12.html
|
- voeding
|
-
|
-
http://www.voedsel.net/
|
- voeding
|
-
|
-
http://digitaalbrussel.vgc.be/webpages/thema/welzijn_gezondheid/voeding/driehoek.html
|
- voeding
|
-
|
-
http://www.vig.be/doc/voeding/VO_drieh_wat.html
|
- voeding
|
-
|
-
http://voeding.pagina.nl/
|
- voeding
|
-
|
-
http://www.eettest.nl/
|
- voeding
|
-
|
-
http://www.physique.nl/kenniscentrumvoeding.htm
|
- voeding
|
-
|
-
http://www.vitamine-info.nl/
|
- voeding
|
-
|
-
http://vitamine.pagina.nl/
|
- skelet
|
-
|
-
http://www.student-manual.com/study/subjects/medical/anatomy.htm
|
- inleiding biologie
|
-
|
-
http://www.geocities.com/theobio2003/vmbo3.htm
|
- inleiding biologie
|
- Het maken van een preparaat.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/techniekonderbouw/preparaat.html
|
- inleiding biologie
|
- De onderdelen van de microscoop oefenen
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/techniekonderbouw/microscoop.html
|
- wortels, stengels, bladeren
|
- Algemene informatie over de functie
van wortels stengels en bladeren. Met leuke extra informatie en plaatjes.
Goede basisstof informatie, luid en duidelijk uitgelegd. Is in simpele
leerlingen taal geschreven en maakt de redelijk saaie tekst in boek leuker
en aantrekkelijker.
- De site is te gebruiken als
verduidelijking van de basisstof, een huiswerkopdracht of sponsopdracht
voor de leerlingen die voorlopen op schema.
-
|
-
http://mediatheek.thinkquest.nl/~kl063/html/Planten.htm
|
- wortels, stengels, bladeren
|
- Deze site bevat een interactieve toets
met plaatjes. Het gaat hier om meerkeuze vragen waarbij de leerling steeds
het goede antwoord moet aanklikken.
- Als het goede antwoord aangeklikt
wordt, dan verschijnt er een kruisje( x) in dat hokje, is het antwoord
niet goed, dan verschijnt er een O-tje.
- De site is goed te gebruiken als
oefentoets en het voordeel is dat de leerlingen zelf gelijk kunnen zien
wat goed en wat fout is. Dus, je hebt geen nakijkboekjes meer nodig en
hoef je niet als docent constant te helpen.
-
|
-
http://www.trq.nl/school/B1201OT01.php
|
- wortels, stengels, bladeren
|
- Deze Site geeft duidelijk aan wat het
nut is van fotosynthese en op een eenvoudige manier wordt dit moeilijke
onderwerp duidelijk in beeld gebracht. Dit alles wordt verduidelijkt door
illustraties. Er staat een leuke opdracht bij waardoor de leerlingen
zullen beseffen hoe bijzonder fotosynthese is.
|
-
http://www.kinderenwebhotel.be/WO_natuur/fotosynthese.htm
|
- wortels, stengels, bladeren
|
- In het kort met kleine animatie wordt
op een aandachttrekkende, speelse manier getoond en verteld wat de functie
is van het afvallen van bladeren. Waarom moet een blad vallen en hoe
gebeurt dat?
|
-
http://www.kinderenwebhotel.be/WO_natuur/afvallende_bladeren.htm
|
- wortels, stengels, bladeren
|
- Dit is een site over de kenmerken van
een waterplant, het is leuk uitgelegd en met een werkblad erbij kunnen de
leerlingen er veel van leren.
- Ze gaan echt redelijk diep in op de
waterplant.
-
|
-
http://www.angelfire.com/id/plantage/hydrofyt.html
|
- wortels, stengels, bladeren
|
- De paardebloem, op deze site staat
alles over de paardebloem.De informatie is vergelijkbaar met die uit
flora, maar dan alleen uitgebreider. Op deze site kunnen de leerlingen
heel mooi de stengels, wortels en bladeren van alle hoeken bekijken.
- De bouw, voortplanting en ecologie
ervan wordt ook behandeld.
-
|
-
http://members.lycos.nl/IVNAlphen/taraxacum/paardebloemen.htm
|
- wortels, stengels, bladeren
|
- Dit is min of meer een bovenbouw site
over de ‘snelwegen in een plant’. Uitgelegd aan de hand van illustraties.
Geeft ook uitleg over hoe de plant zijn water omhoog krijgt naar de
bladeren toe. Misschien is deze site daarom juist geschikt, vanwege de
uitleg over transport van water van de wortels naar de bladeren toe.
|
-
http://www.highlife.nl/archief/1999/1999-5/transport4.html
|
- ordening
|
- Prachtige site.Boeiende informatie en
mooie afbeeldingen. De leerlingen zijn er enthousiast over. Vijf
hoofddiergroepen(zoogdieren, reptielen, vogels, amfibieën en insecten)
worden hier behandeld. De leerlingen krijgen hierdoor beter inzicht in
indeling van dieren in groepen.
- Van elke hoofdgroep zijn er ongeveer
drie of meer voorbeelden weergegeven. (Bijvoorbeeld reptielen, daarvan
ziet men slang en salamander.) Je kiest voor een dier van een bepaalde
groep en je krijgt de ontwikkeling van dat dier te zien.
- Na afloop krijgen de leerlingen de
gelegenheid om puzzel in elkaar te zetten door vragen te beantwoorden die
te maken met de tekst en afbeeldingen op de site.
- Bij elk dier stadium zijn mooie
afbeeldingen te zien en de tekst is geschreven op de manier dat het lijkt
dat de dieren het zelf vertellen. Elk dier vertelt alles over zich zelf,
althans de weg die wordt afgelegd om groot te worden.
- Je kunt de leerlingen hierbij een
werkblad laten maken. Bijvoorbeeld dat je ze enkele diernamen meegeeft en
die moeten ze met behulp van de site in groepen ordenen
- Fraaie site en zeker de moeite waard om
hem te bezoeken.
-
|
-
http://www.iselinge.nl/scholenplein/pabolessen
|
- ordening
|
- Een leuke site waar heel eenvoudig en
aantrekkelijk over de eigenschappen van amfibieën wordt uitgelegd. Het
verschil tussen kikker en pad, ontwikkeling van deze twee gevolgd door
foto’s zijn een onderdeel van deze site. Ook een salamander wordt hier
niet over geslagen.
|
-
http://www.kinderenwebhotel.be/WO_natuur/amfibieen.htm
|
- ordening
|
- Op deze site wordt uitgelegd waarom
dieren doden en daarbij wordt de nadruk gelegd op het feit dat roofdieren
geen moordmachines zijn. Op een leuke manier wordt er verteld over enkele
verdedigingstechnieken van dieren. De camouflage van enkele diersoorten
komt hier aan bod. Beide (camouflage en verdediging) worden ondersteund
door voorbeelden en afbeeldingen.
|
-
http://www.kinderenwebhotel.be/WO_natuur/aanval_en_verdediging.htm
|
- ordening
|
- Op deze site wordt het krijgen van
nakomelingen besproken. Een interessante site waar bijvoorbeeld uitgelegd
wordt waarom niet alle dieren hetzelfde aantal kleintjes kunnen krijgen en
ook even vaak. Er worden drie dieren als voorbeeld genomen hoe ze hun
nakomelingen verzorgen.
|
-
http://www.kinderenwebhotel.be/WO_natuur/dieren_en_hun_jongen.htm
|
- ordening
|
- De indeling van het dierenrijk wordt
hier interessant uitgelegd. Verschil tussen gewervelde en ongewervelde
wordt besproken, de nadruk wordt gelegd op gewervelde dieren en de
indeling in groepen ervan. Op een leuke manier wordt er verteld waarom
ongewervelde dieren kleiner zijn.
|
-
http://www.kinderenwebhotel.be/WO_natuur/gewervelde_en_ongewervelde_dieren.htm
|
- ordening
|
- Hier worden de reptielen onder de loep
genomen. Vier voorbeelden van reptielen worden genoemd (slangen,
krokodilachtige, hagedissen en schilpadden) met hun kenmerken en
afbeeldingen. Hoe de reptielen hun temperatuur regelen staat hier ook bij
en de vraag of slangen gevaarlijk zijn wordt hier beantwoord.
|
-
http://www.kinderenwebhotel.be/WO_natuur/de_reptielen.htm
|
- ordening
|
- De kenmerken, voorbeelden en leuke
weetjes over zoogdieren worden hierbij behandeld. Er wordt ook uitgelegd
waarom een walvis geen vis is, dit sluit mooi aan bij het practicum over
walvissen en vissen.
|
-
http://www.kinderenwebhotel.be/WO_natuur/zoogdieren.htm
|
- ordening
|
- Waarom en hoe dieren communiceren en
verschillende manieren van communicatie worden hier uitgelegd. De
bijendans is een van de voorbeelden, ook de kleuren bij rupsen en het
sonarsysteem bij walvissen.
|
-
http://www.kinderenwebhotel.be/WO_natuur/zo_communiceren_dieren.htm
|
- skelet
|
- Skelet in elkaar zetten
- Als de leerlingen een beetje theorie
gehad hebben, dan kunnen ze interactief aan de slag. Oefenen met de namen
van de botten door ze op de goede plek neer te zetten.
- Op deze site is een skelet te zien
dat in elkaar gezet moet worden en in de rechter hoek onder aan de
pagina zie je de balk TIJD. Die geeft aan hoe snel de leerling is en
geeft ook aan wat de beste tijd is tot nu toe. Deze site zou ik aan alle
leraren aanraden. Er komen twee vaardigheden aan bod, oefenen met de
juiste plek en de namen van de skeletonderdelen.
- De leraar kan hierbij een
wedstrijdelement in de les gooien. Dat de groepjes van 3 leerlingen
bijvoorbeeld het opneemt tegen een andere groepje. Uiteindelijk kunnen
ze zien wie er sneller is. Of je kunt zeggen dat de leerling steeds hun
tijd verbeteren. Onbewust, speels leren ze heel veel.
|
-
http://www.naturalis.nl
|
- skelet
|
- Memory met illustraties van
teengangers.
- Tevens kun je op deze site nog een
memory-spel vinden en dat gaat over de skeletbouw van de teengangers.
Telkens als je de twee hokken aanklikt met dezelfde inhoud, werk je die
hokken weg. Als er geen hokken meer zijn op de pagina laat de computer
zien in hoeveel zetten je alles weg gewerkt hebt.
- Dit spelletje is goed om te oefenen
met het begrip Teengangers. Wat zijn ze en wat zijn de voorbeelden
daarvan. Ontzettend leuk.
-
|
-
http://www.naturalis.nl
|
- skelet
|
- Het skelet zwaait en vertelt dat je hem
nadat ie uit elkaar valt in elkaar moet zetten. Nadat je een poging hebt
gedaan en je vindt dat je hem goed in elkaar hebt gezet klik je op knop
DONE en dan zegt het skelet wat hij er van vindt.
- Is het antwoord goed, dan krijg je
alle namen van de botten te zien. Hierbij kun je zelf als docent een
werkblad maken waarop de vertaling staat van Latijnse namen voor botten
naar Nederlands. De namen verschijnen in het Latijn en de bedoeling is dat
de leerlingen met namen oefenen. Dit kan dus alleen als je ze een foto van
een skelet geeft met de vertaling eronder van Latijn naar Nederlands. Door
zelf te vergelijken worden ze gedwongen om aandachtiger te kijken en
onderwijskundig gezien is dit een bevorderende methode voor het
ontwikkelen van een langtermijn geheugen.
- Is het antwoord fout, dus heb je een
skelet fout in elkaar gezet, dan mag je opnieuw beginnen. Het skelet zegt
dan heel grappig in het Engels dat je het fout hebt gedaan en dan probeer
je het opnieuw.
- Deze opdracht kan als huiswerk opdracht
gegeven worden of als sponsopdracht gebruikt worden in de klas voor de
leerlingen die voor lopen en niks te doen hebben
-
|
-
http://www.lhs.berkeley.edu/shockwave/bones.html
|
- skelet
|
- Dansende skeletjes begroeten je bij
aankomst op deze pagina. Hierbij vind je beknopt samengevat de inleiding
in functies over het skelet.
|
-
http://www.kinderenwebhotel.be/WO_natuur/geraamte.htm
|
- skelet
|
- Test je kennis van het skelet op deze
site.
|
-
http://users.bart.nl/~vanschie/Biologie/Updates/updates%20totaal.htm
|
- skelet
|
- Met behulp van deze site oefenen de
leerlingen met het leren kennen van beenderen. Maar op een andere manier
dan hiervoor. Op de geopende pagina verschijnt er een skelet en vervolgens
druk je op OEFENEN. Daarna kun je met de muis op een bepaald
skeletonderdeel gaan staan en deze wordt dan belicht en als je dan klikt
verschijnt er een naam in het hokje ernaast van dat onderdeel. Maar de
bedoeling is niet dat de leerlingen gaan klikken en de namen zien, nee. De
leraar deelt de werkbladen uit waarop een afbeelding van het skelet
staat.Dit blad moeten de leerlingen van de botnamen voorzien en daarna
gaan ze naar deze site. De bedoeling is dan dat de leerlingen hun
antwoorden controleren door gebruik te maken van deze site.
- Dus je gaat met de muis staan op een
skeletonderdeel en als deze geel, of belicht wordt klik je met je linker
muisknop erop en vlak ernaast verschijnt er een naam.
- Bij deze site hoort een werkblad met de
instructie. Het werkblad heet werkblad 1.
-
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/spieren_botten/botten.html
|
- spieren
|
- Deze site gaat over spieren. De
leerlingen vinden het lastig met de termen te werken zoals biceps en
triceps. De mechanisme waarbij de spieren elkaar werking opheffen heet
antagonisme. Het is soms moeilijk om zich visueel voor te stellen hoe dat
nou precies werkt.
- De leerlingen kunnen met een leuk
werkblad van een docent waarbij ze gedwongen worden om goed te kijken heel
wat opsteken.
-
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/spieren_botten/antagonisten.html
-
|
- skelet
|
- Op deze site zie je een leuke digitale
toets. Dat is het leukste van de site, maar er staan ook wat foto’s en
leerzame teksten.
- Het gaat hier om meerkeuzevragen met
telkens vier mogelijkheden. De bedoeling is dat de leerling een van de
letters(A,B,C,D) aanklikt en dan geeft de computer vanzelf aan of het
antwoord goed of fout is. Tevens wordt er elke keer bij het kiezen van
wat voor antwoord dan ook(A,B,C of D) een commentaar gegeven. Daarbij
krijgt de leerling zijn score in procenten te zien en dat is een optelsom
van alle tot nog toe gemaakte vragen.
-
|
-
http://members.tripod.lycos.nl/hetbiologielokaal/skelet/skelet.htm
|
- spieren
|
- Op deze site kun je interactief aan de
slag om de bouw en de werking van de spier te verkennen. Door telkens op
de knop te drukken krijg je de volgende afbeelding te zien die uiteraard
met de tekst ondersteund is.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/spieren_botten/spierfilm.html
|
- spieren
|
- Leuke weetjes en feitjes over spieren.
Heel mooi om te lezen of tegen de leerlingen te vertellen. Wist je dat je
bij elke beweging minstens 200 spieren…. Lees verder.
|
-
http://www.iselinge.nl/scholenplein/pabolessen/99002aeigen-lichaam/van%20uk%20tot%20puk/spier.htm
|
- ecologie
- voedselketen
|
- Prachtige site over de opbouw van een
voedselketen. Eten en gegeten worden wordt hier heel mooi uitgelegd aan de
hand van voorbeelden. De begrippen producent, consument van 1e,
2e en 3e orde en opruimers worden hier behandeld.
Het verschil tussen voedselweb en voedselketen, verlies van energie in de
voedselketen en de verklaring waarom de basis van de voedselketen altijd
breder is dan de top, komt hierbij ook aan bod.
|
-
http://www.kinderenwebhotel.be/WO_natuur/voedselketen.htm
|
- ecologie
- voedselketen in de waddenzee
|
- Op deze site wordt in het kort de
termen ecosysteem, voedselketen en kringloop uitgelegd, dit alles aan de
hand van een beschreven voorbeeld en een leuke animatie.
|
-
http://zeehondencreche.nl/dutch/milieu/voedslkt.htm
|
- mens en milieu
- afvalbestrijding
|
- Hier staan allerlei
milieuverontreinigingen beschreven en wat er gedaan wordt om dit te
voorkomen. Onder de loep wordt genomen: Bodemverontreiniging, Lozen van
afvalwater en er wordt verteld hoe je zelf een compost kan maken, wat
daarvan belang is.
|
-
http://www.hoogeveen.nl/gemeente/milieu/milieu.htm
-
|
- mens en milieu
- afvalverwerking
|
- Een webquest om de afvalberg te
bedwingen. Een andere manier om leerlingen op het net begeleiden
|
-
http://www.webkwestie.nl/afval/afvalverw.htm
|
- mens en milieu
|
- Onderzoek naar het afval uit de kantine
van onze school. Een lesidee.
|
-
http://www.nvon.nl/bio/lesidee/afvalschool.html
|
- bloemen, zaden, vruchten
- bloembouw
|
- Onderdelen van de bloem, bestuiving en
bevruchting worden hier interactief getoond. De afbeeldingen en animaties
worden gesteund en nog duidelijker gemaakt door zeer stapsgewijze en
duidelijke tekst die in simpele taal is geschreven.
- Het tempo van animatie kun je zelf
bepalen door op een knop te drukken.
- Zeer mooie site.
-
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/planten_dieren/bloem.html
|
- bloemen, zaden, vruchten
- zaadverspreiding
|
- Een praktische opdracht om de
ongemerkte verspreiding van zaden duidelijk te maken. Het gaat hier om een
practicum waarbij je gebruik maakt van de meegenomen aarde die je onder je
schoenen meeneemt. In die meegenomen aarde is ogenschijnlijk niks te zien,
maar verdere onderzoek zal de tegenstelling bewijzen. Lees vrijwel simpele
instructie en voer deze leuke opdracht uit.
|
-
http://www.natuurlijk.nl/pioniers/modderplantjes.htm
|
- groei en ontwikkeling
|
- Deze site gaat over ontwikkeling van de
kikker. Alle stadia worden onder de loep genomen vanaf het ei tot en met
volwassen dier.
|
-
http://www.tuininformatie.net/tk/53/kikkers.htm#DE METAMORFOSE
|
- groei en ontwikkeling
- een moestuin opzetten
|
- Het is een prachtige site die handige
informatie bevat over hoe je een tuin moet opzetten, hoe je je leerlingen
erbij kan betrekken met allerlei opdrachten. De site bevat, om duidelijk
te zijn, tips over hoe je als docent leerlingen aan het werk kan zetten,
tips over leuke dingen die de leerlingen enthousiast maken om aan de slag
te gaan. Om succesvolle lessen te hebben, moet je als docent structuur
aanbrengen in zo een tuin. Individuele aanspreekbaarheid van de leerlingen
is hierbij belangrijk. Om alle werkzaamheden optimaal te laten verlopen en
om optimale inzet te krijgen van de leerlingen, moet elke leerling zich
een beetje verantwoordelijk voelen voor zijn tuintje. Dat vereist nodige
denkwerk en indeling voor de docenten, vooral als meerdere klassen hebben
die in de tuin werken. Hierover vind veel handige tips op deze site.
- Verder vind je hier de tijden wanneer
je iets moet zaaien of aanplanten. Een schema van een plattegrond van de
tuin met advies hoe je per jaar kan wisselen van gewassen, een soort
roulatieschema.
- Hoe je vogelverschrikker kan maken en
waarvan staat er ook allemaal in.
- Dus als je de ruimte hebt voor een
moestuin en je bent enthousiast genoeg om aan zo iets te beginnen,
raadpleeg dan deze site.
-
|
-
http://www.ping.be/~pin29174/gereedsc.htm
|
- groei en ontwikkeling
- metamorfose van de vlinder in beeld
|
- Leerzame informatie en leuke plaatjes
als ondersteuning bij de uitleg over metamorfose van een vlinder. Bij elk
stadium van de ontwikkeling wordt in de leerlingentaal uitgelegd hoe dat
stadium verloopt en is deze ondersteund door mooie plaatjes. Het is een
leuke site om te zien met makkelijke en duidelijke uitleg. Hier kunnen de
leerlingen de ontwikkelingsstadia goed koppelen aan de plaatjes, tot
ontdekking komen hoe bijvoorbeeld zo een pop eruit ziet, mooie detail foto
ervan zien. Het is zeer mooi in beeld gebracht.
- De site leent zich voor gebruik als
sponsopdracht, huiswerk, extra leerstof en visuele ondersteuning bij dit
thema.
-
|
-
http://www.ping.be/~pin29174/vlinders.htm
|
- groei en ontwikkeling
- metamorfose van de kikker in beeld
|
- Deze site is qua inhoud en doel te
vergelijken met site die over vlinders gaat. De stadia van ontwikkeling
van een kikker worden in simpele leerlingen taal uitgelegd en mooie
plaatjes ondersteund. De site is geschikt als visuele ondersteuning bij
dit hoofdstuk en aangezien de leerlingen vaak moeite hebben met
voorstellingsvermogen over metamorfose is de site raadzaam.
- De site leent zich voor gebruik als
sponsopdracht, huiswerk, informatie voor werkstuk en visuele ondersteuning
bij het begrip metamorfose.
-
|
-
http://www.colfoort.myweb.nl/pagina27.html#Geboorte%20van%20een%20Kikker
|
- groei en ontwikkeling
|
- Prachtige site.Boeiende informatie en
mooie afbeeldingen. De leerlingen zijn er enthousiast over. Vijf
hoofddiergroepen(zoogdieren, reptielen, vogels, amfibieën en insecten)
worden hier behandeld.
- Van elke hoofdgroep zijn er ongeveer
drie voorbeelden weergegeven. (Bijvoorbeeld reptielen, daarvan ziet men
slang en salamander.) Je kiest voor een dier van een bepaalde groep en je
krijgt de ontwikkeling van dat dier te zien van eicel tot en met
volwassendier.
- Bij elk stadium zijn mooie afbeeldingen
te zien en de tekst is geschreven op de manier dat het lijkt dat de dieren
het zelf vertellen. Elk dier vertelt alles over zich zelf, althans de weg
die wordt afgelegd om groot te worden.
- Na afloop krijgen de leerlingen de
gelegenheid om puzzel in elkaar te zetten door vragen te beantwoorden die
te maken met de tekst en afbeeldingen op de site.
-
|
-
http://www.iselinge.nl/scholenplein/pabolessen/99002dgroei/indexoud.htm
|
- groei en ontwikkeling
- animatie celdeling van worteltoppen
|
- Deze animatie is geschikt voor het
duidelijk maken van de groei van de wortel. De leerlingen krijgen een
beeld hoe de cellen zich delen en hoe de groei en ontwikkeling plaats
vindt.
-
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/cel/celstrekking.html
|
- groei en ontwikkeling
|
- Op deze site wordt het hoofdstuk
helemaal doorgelopen met behulp van vragen. De meeste vragen worden aan
de hand van plaatjes gesteld. Door op ‘antwoorden’ of op ‘goed/fout’ te
drukken krijgt de leerling te zien of hij/zij de opdracht goed gemaakt
heeft.
- Deze site kan het beste gebruikt worden
als een interactieve check op het hoofdstuk.
-
|
-
http://www.trq.nl/school/B15.php
|
- voeding en vertering
- spijsvertering
|
- Bij deze site krijg je eerst een
afbeelding te zien dat je vooraf moet bestuderen. Alles over
spijsverteringsstelsel. Vervolgens kun je kiezen voor mogelijkheid om je
kennis te gaan testen en toets te maken.
- Er zijn 15 meerkeuze vragen die
betrekking hebben tot de afbeelding die getoond wordt. De leerling klikt
een van de 4 mogelijkheden aan en krijgt gelijk te zien of het antwoord
goed of fout is. Er wordt ook commentaar gegeven als het antwoord fout
is. Op deze manier kun je kennis interactief testen en deze opdracht kun
je ook als huiswerk opgeven.
-
|
-
http://members.tripod.lycos.nl/hetbiologielokaal/spijsvertering/spijsvertering1.htm
|
- voeding en vertering
- opbouw tand en afbeelding
|
- Bij deze opdracht kun je oefenen met de
bouw en functie van het gebit. Je krijgt een plaatje te zien en als je op
een bepaald onderdeel klikt krijg je de uitleg van dat onderdeel. Het is
een leuke site waarbij de leerlingen interactief bezig zijn en het is
vooral handig omdat ze zelfstandig aan de slag kunnen.
|
-
http://www.tcc-dethij.nl/grassroots/3a4/mond/DE_MOND.htm
-
http://users.skynet.be/zoekheteensop/tand.htm
|
- voeding en vertering
- namen en afbeeldingen organen
(interactief)
|
-
Deze site is zeer interessant om ermee aan
de slag te gaan.
-
Je krijgt een torso van de mens te zien en
alle spijsverteringsonderdelen erin. Alle onderdelen zijn van een letter
voorzien. Als je op de letter klikt krijg de naam van het orgaan te zien.
De bedoeling is dat de leerlingen van tevoren alle letters op een blaadje
opschrijven met de bijbehorende namen. Als ze klaar zijn hebben ze de
docent niet meer nodig om hun antwoorden te controleren. Het is dan
kwestie van drukken op de letter en controleren of je het goed hebt
gedaan.
-
Om het nog leuker te maken kun je een mooi
werkblad erbij maken. Kijk naar het werkblad dat ik hierbij gedaan heb. Je
stelt bijvoorbeeld vragen over bepaalde organen of je beschrijft een
orgaan en de bedoeling is dat de leerling opzoekt over welk orgaan of
onderdeel het gaat. Als het antwoord bijvoorbeeld lever is, dan moet de
leerling even kijken op deze site naar de letter die naast het orgaan
lever staat en deze noteren. Vervolgens krijgt ie een andere vraag en daar
schrijft ie ook de eerste letter van op. Op een gegeven moment krijgt de
leerling een woord te zien dat bestaat uit de letters die hij/zij zelf
geschreven heeft.
-
Bijvoorbeeld: Je was
geweldig!
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/mens_overigen/torso.html
|
- voeding en vertering
- gebit vleeseter (animatie)
|
-
Deze site bevat een animatie. Je krijgt een
rondleiding door het gebit van de vleeseter. Er worden verschillende delen
getoond en de tekst over de functies ervan verschijnt er ook. Het is mooi
om dit te zien, maar eigenlijk moet je als docent zijnde deze site eerst
zelf bekijken en enkele opdrachten maken over de site. Want als de
leerlingen gericht kijken hebben ze er veel meer aan.
-
Je kunt ze bijvoorbeeld een
vergelijkopdracht geven. Dat ze het gebit van de planteneter met het gebit
van de vleeseter vergelijken.
-
De
opdracht waarbij relatie tussen vorm en functie duidelijk naar voren komt.
Waarom zijn de verschillende tanden en kiezen verschillend gebouwd?
-
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/planten_dieren/nerts.swf
|
- voeding en vertering
- werking spijsvertering
|
-
Op
deze site wordt leuk beschreven op welke manier en door welke delen het
voedsel zijn weg door het lichaam gaat. Alle onderdelen worden in het kort
uitgelegd. Leuke dingen over dieet en waarom je dik wordt. De waarde van
voedsel aan de hand van een tabel. Waarom mensen winden laten en andere
leuke dingen..
|
-
http://www.kinderenwebhotel.be/WO_natuur/maag_en_darmen.htm
|
- verbranding en ademhaling
- astma
|
- Deze site sluit goed aan bij de
behandeling van CARA ziektes. Op een schoolse manier wordt astma
verduidelijkt en goed in beeld gebracht. Wat te doen om mogelijke oorzaken
van astma te vermijden.
|
-
http://kinderen.webhotel.be/WO%20natuur/astma.htm
-
http://www.astmafonds.nl/
|
- verbranding en ademhaling
- de longen
|
- De werking van de longen wordt op deze
site eenvoudig beschreven met leuke voorbeelden erbij. Er wordt
onderscheid gemaakt tussen de buiten en de binnenkant van de longen. De
bouw van beide wordt beschreven op een voor leerlingen eenvoudige en
aantrekkelijke manier. Over het middenrif wordt er ook het een en ander
verteld. (zie werkblad 2)
- Bij deze site is er een werkblad(2)
ontwikkeld. De instructie voor de leerlingen staat op het werkblad. Het
antwoordenblad(2) is er ook.
-
|
-
http://www.kinderenwebhotel.be/WO_natuur/longen.htm
|
- verbranding en ademhaling
- rooktest (interactief)
|
- Voor iedereen die rookt is deze site
meer dan geschikt. Hier kun je jezelf testen en gelijk een uitslag
krijgen. Volledig gratis.
- Je wordt getest op drie punten. Waarom
je rookt, wat voor rookgedrag je hebt en waar is het allemaal misgegaan
voordat je begon met roken.
- Er wordt je een advies gegeven dat bij
jou rookgedrag of verslaving past.
-
|
-
http://medischnet.nl/rooktest/
|
- bloed en bloedsomloop
- naamgeving, onderdelen hart en
bloedvaten (interactieve zelfstudie)
|
- Op deze site kun je heel goed
interactief aan de slag. De leerlingen kunnen vrijwel zelfstandig werken,
want de weg die ze moeten afleggen is zeer duidelijk. Het is een goede
visuele ondersteuning bij dit hoofdstuk. De opdrachten zijn lenen zich
uitstekend voor het werk in groepjes.
- De afbeeldingen(er zijn er 3) en delen
daarvan zijn van letters voorzien en laten we gelijk aan de hand van een
voorbeeld alles uitleggen.
- De afbeelding van hart is hierbij te
vinden. Alle hartdelen zijn van een letter voorzien. Als de leerling op
letter gaat staan, dan krijgt ie een antwoord en beschrijving van functie
te zien. Vervolgens kunnen ze zich zelf controleren door op de letters op
deze site te gaan klikken. Verder zie je hier een tekening van
bloedsomloop en deze is ook van letters voorzien. Je kunt hetzelfde doen
als hiervoor.
-
Als laatste deel zien
we hier twee afbeeldingen naast elkaar. Dat zijn de afbeeldingen van het
hart. De delen zijn van letters voorzien, maar de bedoeling hierbij is dat
men gaat vergelijken. Het is heel goed voor de leerlingen vanwege het
besef van de ruimtelijke indeling van het hart. Hierbij kunnen ze oefenen
met kijken naar ogenschijnlijk verschillende tekeningen en deze tot een
beeld samenvoegen. Zie werkblad
2.
-
Van deze site vind je
ook een werkblad in de map “practische opdrachten”. Werkblad 2. Tevens
vindt u ook een antwoordenblad 2. Draai deze twee uit en deel alleen maar
het werkblad aan de leerlingen uit. Er is een mooie afbeelding ter
oefening opgenomen.
-
Verdere didactische aanpak en instructie
voor de leerlingen staat op het werkblad beschreven.
-
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/bloed/hart_bloed_eenvoudig.html
|
- bloed en bloedsomloop
- bloedsomloop (afbeeldingen, teksten en
vragen)
|
-
Deze
site bevat meerdere pagina’s over hart, aders, slag aders en haarvaten.
-
Je ziet
hier mooie en duidelijke afbeeldingen die met leuke, makkelijke leesbare,
duidelijke tekst ondersteund zijn. De leerlingen kunnen hier zelfstandig
aan de slag. De weg wijst zich van zelf en de site is heel leerzaam.
-
Er staan heleboel leuke denkvragen die
uitdagend van aard zijn. Leuke weetjes en feitjes.
-
Je ziet hier als eerst menselijk lichaam
afgebeeld en de tekst ernaast. Je krijgt instructies over wat je precies
moet doen. Als je dan met de muis over de afbeelding gaat worden de aders
blauw en slagaders rood.
-
Verder
zie je een prachtige detailtekening van een slagader, ader en haarvat
naast elkaar. En zoals gewoonlijk op deze pagina krijg je eerst een
informatieve tekst en dan van die leuke denkvragen. Het dwingt de leerling
om goed te gaan kijken naar de verschillen tussen aders en slagaders. De
afbeeldingen van hart zijn er ook.
-
Als de leerling
vervolgens klikt op de haarvat krijgt deze een uitleg erover en een
animatie te zien. Animatie gaat over de rode bloedcellen die door de
haarvat bewegen. Er wordt een en ander verteld en enkele vragen gesteld.
Zie bij werkbladen
-
LAAT DE LEERLINGEN DE
VRAGEN MAKEN. DE DOCENT KAN HET CONTROLEREN MET HET ANTWOORDENBLAD, IN DE
MAP PRAKTISCHE OPDRACHT, ZIE ANTWOORDENBLAD 3.
-
|
-
http://www.sanquin.nl/sanquin-nl/sqn_bloed.nsf/3a2242a452c1430fc1256776004bd295/0901bb0d36efb067c12568b90045f70d?OpenDocument
-
-
http://home.luna.nl/~gromit/
-
|
- bloed en bloedsomloop
- hart interactief
|
-
Deze site is in werkelijkheid een paradijs
voor docenten en leerlingen. Alles eraan is interactief, of beter gezegd
het zijn allemaal filmpjes die afgespeeld worden als jij op een knopje
drukt. Alle filmpjes worden door tekst ondersteund.
-
De site laat filmpjes
zien van het hart zelf, alle hartonderdelen, hart kwalen(hoe deze ontstaan
enz) behandelingen van deze kwalen enzovoort.
-
Van deze site vind je ook een werkblad in
de map “practische opdrachten”. Tevens vindt u ook een antwoordenblad.
Draai deze twee uit en deel alleen maar het werkblad aan de leerlingen
uit.
-
Verdere didactische aanpak en instructie
voor de leerlingen staat op het werkblad beschreven.
-
|
-
http://www.hartstichting.nl/go/default.asp?mID=5524
-
http://www.bl.rodekruis.be/leerhoek/omloop.htm
-
|
- bloed en bloedsomloop
- weetjes over bloed
|
-
Kort
overzichtje over de onderdelen van het bloed. Leuke weetjes en feitjes op
een logische manier uitgelegd over bloed en de functie van diverse
bloedcellen. Deze site is ook heel leuk voor de docenten, want er staan
heleboel dingen die de leerlingen tof vinden om te horen.
-
ZIE WERKBLAD 5
-
Bij deze site is er een
werkblad ontwikkeld met de instructie voor de leerlingen. De didactiek die
hierbij toegepast wordt of beter gezegd de werkvorm is CHEK IN DUO’S.
-
Er zijn vragen die de leerlingen met behulp
van site moeten beantwoorden. De docent moet van tevoren of de site
uitprinten of computerlokaal regelen. Het antwoordenblad(5) is uitsluitend
bedoeld voor de docenten.
-
|
-
http://www.iselinge.nl/scholenplein/pabolessen/99002aeigen-lichaam/van%20uk%20tot%20puk/bloed.htm
|
- uitscheiding
- werking van de nieren
|
-
De site
bevat een zeer duidelijke afbeelding van een nier met zijn belangrijkste
onderdelen. Er wordt uitgelegd over de opname van water en glucose en de
tekst staat naast de afbeeldingonderdelen zodat het heel makkelijk is om
tekst aan de afbeelding te koppelen.
-
ZIE WERKBLAD 4
-
Wegens de
voorstellingsmoeilijkheden bij dit onderwerp(bouw van nieren) is er ook
een werkblad bij gemaakt dat het koppelen van tekst aan beelden bevordert.
-
De volledige instructie
voor de leerlingen staat op het werkblad geschreven. Dit werkblad(Werkblad
4) is een tekenopdracht die de leerlingen dwingt om te vergelijken en
actief, zelfstandig te leren.
-
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/mens_overigen/nier.html
|
- voortplanting en seksualiteit
- condoomfilmpje
|
- Op deze site krijg een grappig filmpje
te zien over veilig vrijen. Je ziet de dekens en daaronder beweegt iets en
je moet even geduld hebben totdat de man onder dekens begint te zingen.
Een heel grappige tekst en je kunt ook je deze film aan je vriend of
vriendin mailen.
|
-
http://www.soa.nl/condoomfilmpje.swf
|
- voortplanting en seksualiteit
- veilig vrijen
|
- Veel voorlichtingsmateriaal
|
-
http://www.nvsh.nl/Pages/SeksueleInformatie/Veiligvrijen/Veiligac1.htm#condoom
|
- voortplanting en seksualiteit
- puberteit
|
- Op deze site worden de kenmerken van de
puberteit interessant behandeld. De veranderingen bij meisjes en jongen
staan hierbij centraal. Bij meisjes wordt er extra aandacht besteed aan
het ongesteld zijn met voorbeelden als maandverband en tampons. Kortom
alle veranderingen die bij de puberteit behoren zijn hier te vinden.
|
-
http://www.kinderenwebhotel.be/WO_natuur/puberteit.htm
|
- voortplanting en seksualiteit
- vrouwelijke zaken
|
- Hier kun je alles vinden over vrouw
gebonden zaken in de hun ontwikkeling van kind naar vrouw. Op een rijtje
zie je bevruchting, menstruatie, de eerste keer, de pil enzovoort.
|
-
http://www.dsdelft.nl/~jip/seks-v-cyclus.htm
|
- voortplanting en seksualiteit
- seksualiteit van a tot z
|
- Deze site geeft op alle vragen omtrent
seksuele voorlichting antwoord. Je kunt op alfabetische volgorde zoeken
wat je wilt weten. Door op een eerste letter te klikken van het woord wat
je zoekt, kom je bij de gewenste informatie geselecteerd op woord.
- Dit is een perfecte leidraad voor het
geven van de cursus seksuele voorlichting.
|
-
http://www.sexwoordenboek.nl/index.html
|
- voortplanting en seksualiteit
- anticonceptiemiddelen
|
- Alle anticonceptiemiddelen en methoden
op een rij en je moet alleen maar kiezen wat het beste bij je past. Heel
raadzaam om deze site te bezoeken. Er wordt een algemene informatie
gegeven over het middel en methode en de voordelen en nadelen daarvan worden
behandeld.
|
-
http://www.cmdbv.com/ksantic.htm
|
- voortplanting en seksualiteit
- test je kennis over seks
|
- Dit is een interactieve quiz waarbij je
je kennis test over seksualiteit. Je vindt hier de meest actuele vragen
die de jongeren bezig houden en zeer grote rol in hun leven hebben.
|
-
http://www.seksualiteit.nl/?spelen/index.html?quiz1a.html
|
- voortplanting en seksualiteit
- bevruchting en deling (animatie)
|
- Op deze site kan men zien hoe de
spermacel naar de eicel gaat en daar zijn genetisch materiaal uitstort.
|
-
http://home2.pi.be/otrivine/bevruchting.htm
|
- voortplanting en seksualiteit
- de eerste negen maanden
|
- De eerste negen maanden.
|
-
http://www.parentsplace.com/first9months/main.html
|
- voortplanting en seksualiteit
- de geboorte
|
- De geboorte.
|
-
http://www.iselinge.nl/scholenplein/pabolessen/00012dsexuelevoorlichting/inhoud3.htm
|
- erfelijkheid
- interactief klonen
|
- LET OP: als je op deze pagina komt dan
zie je de interactieve kloonopdracht niet gelijk. Je ziet eerst de
hoofdtittel “BIOTECHNOLOGIE” en daaronder een beetje tekst en die tekst
staat hier met blauwe letters. Klik op deze tekst, kan ook hier, direct.
- Vervolgens krijg je nog enkele
regeltjes tekst te zien en daar klik je op 6e regel. De twee
regeltjes waarop je moet klikken staat hieronder, overgenomen.
- Aan de docenten zou ik willen aanraden
om eerst zelf even naar de site te kijken.
- 1e tekst waarop je
moet klikken:,
-
ga dan naar de pagina van eerste proef over toegepaste erfelijkheidsleer.
Je vind er o.a. een interactief spelletje om erwtjes te kruisen. 22
- 2e tekst waarop je moet
klikken:,
- Klik
hier om een experiment te beginnen met twee willekeurige erwten.
- Hier krijg je de mogelijkheid om zelf
voor een wetenschapper te gaan spelen door erwten te klonen. Deze site is
zowel voor de onderbouw als voor de bovenbouw geschikt. Afhankelijk van
waar je het toepast is de opdracht die je aan leerlingen geeft ook
verschillend.
- Wat onderbouw betreft kun je met deze
site prachtig laten zien dat de bijvoorbeeld twee ouders die dezelfde
fenotype hebben, toch nakomelingen kunnen krijgen die anders zijn. Die kan
je dan verder uitleggen aan de hand van genotype.
- Wat de bovenbouw betreft kan de lol
niet op met verscheidenheid aan opdrachten die je bij deze site de
leerlingen kunt laten uitvoeren. Geef ze een opdracht om bepaalde fenotype
of genotype te creëren, laat ze heel even voor Mendel spelen.
- Bij deze site is er ook een werkblad
ontwikkeld. Deze vind je in de map “practische opdrachten” en het werkblad
heet WERKBLAD 5. De instructie voor de leerlingen is duidelijk en
stapsgewijs.
-
|
-
http://allserv.rug.ac.be/~jfbuysse/rugbioir/index.html?2eproef/biotech.htm
-
http://allserv.rug.ac.be/~jfbuysse/rugbioir/index.html?2eproef/biotech.htm
-
http://allserv.rug.ac.be/~jfbuysse/cgi-bin/nedpea/experiment.cgi?begin=yes
|
- erfelijkheid
- typen overervingen
- (interactief)
|
- Dit is een leuke interactieve site
waarbij leerlingen kennis maken met de drie typen overervingen. Overerving
met een dominante, recessieve en multifactorele gen. Er wordt uitgelegd
door op een knop te drukken hoe groot de kans is op de ziekte of
aandoening bij een bepaalde type overerving. De site is simpel en leuk
uitgelegd, echt is voor de VMBO leerlingen. Ga erop en speel ermee.
- Bij deze site is er ook een werkblad
ontwikkeld. Deze vind je in de map “practische opdrachten” en het werkblad
heet WERKBLAD 1. Daarop staat de instructie voor de leerlingen en
het enige wat de docent hoeft te doen is het uitdraaien van de werkbladen.
|
-
http://www.erfocentrum.nl/overerving/ad.html
|
- erfelijkheid
- mitose (animatie)
|
- Hier zie je de perfecte animatie over
de celdeling mitose. De deling van chromosomen wordt heel mooi getoond
gedurende de hele deling. De leerlingen moeten echter niet letten op de
namen van de verschillende fases, maar wel moeten ze deze celdeling
vergelijken met meiose en deze staat beschreven op de volgende site.
- Bij deze site is er ook een werkblad
ontwikkeld met leuke plaatjes. Deze vind je in de map “practische
opdrachten” en het werkblad heet WERKBLAD 3. Daarop staat de
instructie voor de leerlingen en het enige wat de docent hoeft te doen is
het uitdraaien van de werkbladen.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/cel/mitose.html
|
- erfelijkheid
- meise (animatie)
|
- Prachtige animatie die de celdeling
meiose zeer duidelijk maakt. Ook op deze site moeten de leerlingen niet
letten op de namen van de verschillende fases. De leerlingen moeten echter
opmerken dat tijdens meiose vier dochtercellen ontstaan. Ook dat de
chromosomen zich net iets anders gedragen als bij mitose.
- Bij deze site is er ook een werkblad
ontwikkeld met leuke plaatjes. Deze vind je in de map “practische
opdrachten” en het werkblad heet WERKBLAD 4. Daarop staat de
instructie voor de leerlingen en het enige wat de docent hoeft te doen is
het uitdraaien van de werkbladen.
- Ga dus nu naar WERKBLAD 4.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/cel/meiose.html
|
- erfelijkheid
- dna en genetische manipulatie
- (interactief)
|
- Deze site gaat oorspronkelijk over
genetische manipulatie, maar behalve dit wordt aan de leerling met behulp
van interactieve animatie heel wat over de erfelijkheid uitgelegd.
Beginnend bij de celkern en wat zich daar allemaal in bevind tot en met
eiwitsynthese en genetische manipulatie.
- Onderdelen die de revue passeren zijn:
de cel, de celkern, chromosoom, DNA, RNA, de eiwitsynthese, de genetische
code en manipulatie.
-
|
-
http://www.nrc.nl/W2/Lab/DNA/links.html
|
- erfelijkheid
- inleiding
|
- Gezien de moeilijkheden die de
leerlingen hebben om zich voor te stellen wat nou het verschil is tussen
chromosoom, dna, gen is dit een geschikte site om dit onderwerp te
introduceren.
- Er wordt stapsgewijs van groot naar
klein uitleg gegeven over de begrippen celkern, chromosoom, dna en gen.
Daarbij wordt nog het een en ander verteld over de mutaties en dit is
natuurlijk ook stapsgewijs en makkelijk uitgelegd aan de hand van grappige
voorbeelden.
- Bijvoorbeeld: “EET DE TAART” verandert
in
- “EET DE STAART’
verandert in
- “ EET DE TATAART’enz.
- Bij deze site is er ook een werkblad
ontwikkeld. Deze vind je in de map “practische opdrachten” en het werkblad
heet WERKBLAD 2. Daarop staat de instructie voor de leerlingen en
het enige wat de docent hoeft te doen is het uitdraaien van de werkbladen.
|
-
http://www.dmd.nl/nonscinl/genetica.html
|
- erfelijkheid
- chromosoom, dna en gen
|
- Deze site geeft korte informatie over
de moeilijkste begrippen van dit hoofdstuk. De bestandsdelen van genotypen
(chromosoom, DNA, gen) worden van groot naar klein uitgeld wat
vakdidactisch zeer verantwoord is. De celdeling wordt ook goed toegelicht,
maar dan toegespitst op de erfelijke aspecten.
|
-
http://www.rfvo.nl/fragiele-x/genetica.html
-
http://proto.thinkquest.nl/~llb123/homepages/info/begrippen/
-
http://www.xs4all.nl/~wheerens/htmlver/extra.html#
-
|
- erfelijkheid
- wat is kanker
|
- Wat is nou eigenlijk kanker? Hoe
ontstaat deze? Wat wordt er allemaal door geraakt? Deze site geeft veel
antwoorden op de meest gestelde vragen in de leerlingentaal. Hierbij
worden de erfelijke aspecten ook behandeld.
|
-
http://www.eur.nl/fgg/kno/patientenzorg/oncologie/links.htm
|
- erfelijkheid
- ontstaan van de mens
|
- Vanuit de genetische aspecten wordt het
onderwerp het ontstaan van de mens behandeld.
- De erfelijkheid wordt heel leuk
uitgelegd en de volgende termen komen aan bod: de versmelting,
chromosomen, vrouwelijke en mannelijke chromosomen, dna enz.
|
-
http://www.nav-vkgn.nl/brochure/erfelijk3.html
|
- erfelijkheid
- terminologie
|
- Op deze site kun je jouw kennis over de
termen van hoofdstuk erfelijkheid interactief testen. Je moet de
ontbrekende woorden invullen en vervolgens checken.
|
-
http://users.bart.nl/~vanschie/Biologie/Links%20bij%20opdrachten/Links/hoofdstukkeuze%20totaal.htm
|
- erfelijkheid
- mammoet, wolharige neushoorn
|
- Hoe worden fossielen in Nederland
ontdekt? Welke vondsten hebben we hier in Nederland gedaan? Je ziet de
kaart van Nederland en op elk deel van de kaart staat aangegeven welke
prehistorische dieren daar gevonden zijn. Onder andere Mammoet, Wolharige
Neushoorn en dieren ouder dan 1 miljoen jaar vinden we op de Nederlandse
fossielen bodems. Klik op de kaart en ontdekt hoe het komt dat de
fossielen van mensen op de zeebodem vinden.
|
-
http://www.museon.nl/1miljoen/intro.htm
|
- erfelijkheid
- natuurlijke selectie
- berkenspanner
|
- Door middel van dit voorbeeld van
Berkenspanner wordt de term natuurlijke selectie duidelijker. En evolutie
natuurlijk ook.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/sheets/sheet_berkenspanner.html
|
- regeling en gedrag
- werking van de hersenen
|
- Op een leuke, simpele manier wordt er
een inleiding in de werking van hersens gegeven. De schrijver vergelijkt
hersenen met een telefooncentrale en met behulp van leuke anekdotes legt
ie de werking van hersens uit. De bewondering voor hersens is dan bij de
lezer behoorlijk aanwezig.
|
-
http://www.iselinge.nl/scholenplein/pabolessen/99002aeigen-lichaam/van%20uk%20tot%20puk/hersenen.htm
|
- regeling en gedrag
- zintuigen van het paard
|
- Zien, horen, ruiken, voelen en proeven.
Algemene inleiding in zintuigen en functies ervan. Er wordt een leuk
verhaal verteld over de zintuigen van paard, waarbij de vergelijking
tussen mens en paard centraal staat. Erg handige site om de aandacht van
leerlingen te trekken en enthousiast te maken.
|
-
http://www.equus.nl/zintuige.htm
|
- regeling en gedrag
- het oog
|
- Op deze site worden de drie afwijkingen
van het oog behandeld. Bijziendheid, Verziendheid en
Ouderdomsverziendheid. Deze verhalen zijn ondersteund met illustraties die
meer duidelijkheid scheppen.
|
-
http://www.oogzorg.org/HetOog.htm
|
- regeling en gedrag
- weetjes over ogen
|
- Leuke weetjes en feitjes over ogen. Er
staan dingen op die de leerlingen erg trekken en deze leuke weetjes
vergeten de leerlingen nooit. Test het uit.
|
-
http://www.iselinge.nl/scholenplein/pabolessen/99002dontdek-lichaam/wisje%20ogen.htm
|
- regeling en gedrag
- de huid
|
- Op een simpele en zeer duidelijke
manier wordt hier de bouw van huid getoond. In een simpele taal wordt de
afbeelding van huid nog duidelijker gemaakt.
- Drie hoofddelen van huid worden hier in
het kort behandeld, hoornlaag, lederhuid en onderhuidbindweefsel.
-
|
-
http://users.bart.nl/~vanschie/Biologie/Links%20bij%20opdrachten/Links/regeling%20en%20gedrag%20totaal.htm
-
http://users.bart.nl/~vanschie/Biologie/
-
|
- regeling en gedrag
- hersenen en zenuwstelsel
|
- Op deze site wordt op een makkelijke
manier het centrale zenuwstelsel uitgelegd. Hier wordt deze vergeleken met
de telefooncentrale. De weg en snelheid van de prikkel wordt hier ook
behandeld. Het verschil tussen de gevoelszenuwen en bewegingszenuwen wordt
hier ook uitgelegd.
|
-
http://users.bart.nl/~vanschie/Biologie/Links%20bij%20opdrachten/Links/regeling%20en%20gedrag%20totaal.htm
|
- regeling en gedrag
- het oor
|
- Een hele leuke site! Deze site geeft op
een vrij eenvoudige manier informatie over hoe het oor is opgebouwd en hoe
het oor werkt. Alles wordt uitgelegd aan de hand van duidelijke
illustraties.
- Wat verassend is aan deze site het
stukje ‘wist je dat’. Hier staan een aantal wetenswaardigheden over het
oor op.
|
-
http://www.iselinge.nl/scholenplein/pabolessen/99002dontdek-lichaam/hetoor.htm
|
- mens en milieu
- milieuproblematiek
|
- Op deze site staan een paar
milieuproblematieken uitgelegd. Ze zijn allemaal zeer actueel en in het
bijzonder ZURE REGEN, BROEIKASEFFECTEN EN VERWOESTIJNING. Zeer goed en
stapsgewijs wordt de oorzaak, geschiedenis, aanpak en de oplossingen van
elke problematiek besproken. Tevens vindt men hier problemen inzake
luchtvervuiling, bodemverontreiniging en ozon.
|
-
http://www.vitens.nl/output/data/vitens/
-
http://home-1.tiscali.nl/~knmg0130/l_biosfeer.html
-
|
- mens en milieu
- broeikaseffect
|
- Hier wordt stap voor stap alles
uitgelegd over de oorzaken, en gevolgen van de broeikaseffect.
- Er wordt ook duidelijk verteld wat de
broeikas is, het ontstaan ervan wordt gekoppeld aan menselijk gedrag in
milieu. Zeer goede site die de mogelijkheid geeft om zich in deze
milieuproblematiek te verdiepen.
-
|
-
http://home.planet.nl/~harinck/legotheek/presentatie/456-artikelenbank.htm
|
- mens en milieu
- bio-industrie
|
- Op deze
site kan men de actuele informatie krijgen over alle onderwerpen op het
gebied van bio-industrie. De relatie met de derde wereld landen, invloed
van deze industrie op de mens, dier, milieu. De BSE problematiek wordt
hier ook duidelijk in beeld gebracht. Op deze site kun je in contact komen
met mensen die gastlessen willen komen geven over bio-industrie.
|
-
http://bioindustrie.nl/
|
- mens en milieu
- melk een koe
- (interactief)
|
-
Leuke site met een grappig spel.
|
-
http://www.ferryhalim.com/cowgame/
|
- stofwisseling
- plantaardige en dierlijke cel
- bovenbouw
|
-
Op deze site krijg een overzicht van animale
en plantencel te zien. Je kunt de organellen in de cel bekijken en op die
organellen aanklikken en dan krijg uitleg over. Er zijn mooie afbeeldingen
te zien en dat ondersteunt de tekst enorm.
-
|
-
http://www.cellsalive.com/
-
|
- stofwisseling
- celmembraan
- bovenbouw
|
- Om complexiteit van de stofwisseling
te begrijpen moet men eerst de basis goed kennen. De celmembraan, waardoor
de stoffen uitgewisseld worden. Op deze site zie je een duidelijk beeld
van een celmembraan en alle onderdelen waaruit deze bestaat. Het is echter
nodig om naar de site 3 ook te kijken, want daar worden de
stofwisselingsprocessen aan de hand van de animaties uitgelegd en
verduidelijkt.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/images/celmembraan.jpg
-
|
- stofwisseling
- celmembraan en stofwisseling
- (animatie)
- bovenbouw
|
- Op deze site kun je zien hoe de
structuur van de celmembraan tot stand komt, waaruit deze bestaat, wat de
functie van verschillende membraanonderdelen is, hoe actief en passief
transport verlopen, hoe de hormonen zich aan de membraaneiwitten kunnen
binden en de stofwisseling in de cel beïnvloeden.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/images/celmembraan.jpg
-
|
- stofwisseling
- plasmolyse uicel
- bovenbouw
|
- Niet alleen de plasmolyse wordt hier
aan de hand van de animatie verduidelijkt, maar de onderdelen van de uicel,
plantencel dus. De functie van die delen wordt hier uitgelegd aan de hand
van de afbeeldingen die men naar vooruit of achteruit kan spoelen.
Uiteindelijk gaat het verhaal naar de essentie van plasmolyse en de
oorzaak daarvan.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/cel/plasmolyse2.swf
|
- ademhaling
- druk en interpleurale ruimte versus
longen
- bovenbouw
|
- Op deze site laten we de enkele termen
de revue passeren: interpleurale ruimte, dode ruimte, longvlies en
borstvlies. Deze termen en de druk in de longen versus druk in de
interpleurale ruimte wordt op deze site met behulp van animatie en een
bewegende grafiek uitgebeeld.
- Waarom de druk in de interpleurale
ruimte niet groter mag zijn dan de druk in longen? Weet jij dat? Lees hier
verder.
-
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/longen/interpleuraal.html
|
- ademhaling
- samenstelling in en uitgeademde lucht
- bovenbouw
|
- Deze site bevat een animatie en een
animatiegrafiek waaruit men kan aflezen hoe de samenstelling van de
uitgeademde lucht verandert. Wat de dode ruimte te maken heeft met deze
samenstelling kun je hier verder lezen.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/longen/inhoudgaswisseling.html
|
- ademhaling
- verbranding in kankercellen
- bovenbouw
|
- Op deze site kun je lezen onder andere
over de verbranding in de kankercellen en de behandeling van de
kankercellen.
|
-
http://www.geneeskunst.nl/
|
- vertering
- oefentoets
- bovenbouw
|
- Deze pagina is erg geschikt om als
check op de geleerde stof te gebruiken. Aan de hand van plaatjes worden er
vragen gesteld en door middel van op het icoon ‘antwoorden’ en of
‘goed/fout’ te drukken kan je controleren of het antwoord dat je gegeven
hebt ook daadwerkelijk het goede antwoord is. Als ze de vragen van de
eerste pagina hebben gehad kunnen ze op ‘volgende opdracht’ drukken en dan
krijgen ze een nieuwe opgave over dit hoofdstuk.
|
-
http://trq.nl/school/II01spIJsv02.htm#volgende
|
- vertering
- spijsverteringskanaal
|
- Op de site wordt aan de hand van een
plaatje het spijsverteringskanaal doorgelopen. Bij elk onderdeel staat een
verwijzing naar het plaatje en een stukje achterliggende informatie.
- Deze site is vooral geschikt om de
leerlingen kennis te laten maken met het onderwerp.
-
|
-
http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll007/h_nl_digsystem_800.htm
|
- vertering
- enzymwerking (animatie)
- bovenbouw
|
- Op deze site wordt met behulp van een
animatie het principe van de enzymwerking uitgelegd. Goede ondersteuning
bij de beeldvorming van de studenten.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/enzymen/maltase.swf
|
- vertering
- namen en functie organen
|
- Op deze site kom je veel interactie
tegen. Het spijsverteringsstelsel wordt stuk voor stuk ontbloot en
getoond. Door op de knopjes te drukken van een bepaald onderdeel, krijg je
de naam en uitleg over de functie van dat onderdeel te zien. Hierbij kan
men leuke werkbladen maken om meer inhoud aan de opdracht te geven.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/spijsvertering/spijsvertering2.html
|
- transport
- bloedcellen
- bovenbouw
|
- Duidelijk plaatje hoe de indeling van
bloedcellen in elkaar zit. Hier kun je zien hoe de drie typen bloedcellen
ontstaan. Visuele ondersteuning is van groot naar klein in uitleg gericht
is het vakdidactisch zeer verantwoord.
|
-
http://www.nih.gov/news/stemcell/fig2.gif
|
- transport
- tegenstroomprincipe van bloedcellen
- bovenbouw
|
- Een duidelijke uiteenzetting van het
principe. Om die uitwisseling van stoffen tussen bloed en weefselvloeistof
te verduidelijken kan men de animatie op deze site gebruiken. Het principe
van uitwisseling van stoffen wordt dan wel zeer duidelijk.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/bloed/tegenstroomprincipe.html
|
- uitscheiding
- filterwerking nieren (animatie)
- bovenbouw
|
- Op deze site wordt de bouw en functie
van de nier helemaal uit de doeken gedaan. Beginnend bij de kapsel van
Bowman tot en met de urineblaas. Elk onderdeel wordt hier apart onder de
loep genomen en de bouw wordt gekoppeld aan de functie van dat deel. De
delen waarvan we de bouw en functie bekijken zijn: eerste gekronkelde
buis, lis van Henle, tweede gekronkelde buis, verzamelbuis. Actief en
passief transport van stoffen laten we door middel van deze interactieve
animatie de revue passeren.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/mens_overigen/nier.html
|
- zintuigen
- bouw van de ogen
|
- Op deze site tref je een duidelijk
beeld over het bouw van het oog. De pagina is kort en gestructureerd. De
vier belangrijkste en fundamentele onderdelen worden hier behandeld.
|
-
http://www.looerf.nl/zienbouwvhoog.htm
|
- zintuigen
- werking van de ogen
|
- Hier vind je een zeer duidelijke pagina
over de werking van onze ogen. De werking van de ogen is uitgelegd aan de
hand van de volgende termen: beelden zien, kleuren zien, pupilopening,
iris, netvlies, harde oogrok en bescherming van het oog. Deze termen wordt
dus gebruikt om dit onderwerp toe te lichten.
|
-
http://www.optiek-depauw.be/werking_oog.htm
|
- zintuigen
- testen van oogreflex en oorreflex
|
- LET OP! Eenmaal op deze site aangekomen
ga je naar: Sight vs. Sounreflex
- Op deze site kun je je oogreflex en
oorreflex testen. De leerlingen kunnen zich hierbij een beeld vormen over
de snelheid waarmee de impulsen zich voortbewegen. Hoe lang duurt het voor
het geluid mijn oor of beeld mijn oog binnen komt. Leuk en interactief.
-
|
-
http://www.edinformatics.com/il/il_bio.htm
|
- zenuwstelsel
- van oog tot hersenen
|
- Van oog tot hersenen.
|
-
http://www.kuleuven.ac.be/facdep/medicine/dep_neu/neufys/zh_oogcx.htm
|
- zenuwstelsel
- neurotransmitter serotonine
- animatie
- bovenbouw
|
- Hier wordt getoond hoe een
neurotransmitter(serotonine) zich verplaatst van synaps naar synaps met
behulp van een animatie.
|
-
http://web.inter.nl.net/hcc/F.Strijthagen/animatie.html
|
- zenuwstelsel
- actiepotentialen
- (animatie)
- bovenbouw
|
- Op deze site kan men de animatie van
actiepotentiaal bekijken en precies zien wat daarbij gebeurt. Animatie kun
je zelf stoppen en laten afspelen als het je te snel gaat.
|
-
http://www.biology.ualberta.ca/facilities/multimedia/index.php?Page=253
|
- zenuwstelsel
- actiepotentiaal
|
- De animatie is niet interactief. Je
kunt we heel duidelijk zien wat er gebeurt bij actiepotentiaal met de
celmembraan, dus als een impuls langskomt.
|
-
http://www.biology.ualberta.ca/facilities/multimedia/index.php?Page=253
|
- hormonen
- het belang van hormonen
- bovenbouw
|
- Aan de hand van hormoon secretine wordt
het belang van hormonen uitgelegd.
|
-
http://www.autisme-nva.nl/secretine.htm
|
- hormonen
- negatieve terugkoppeling
- animatie
- bovenbouw
|
- De animatie op deze site toont de
antagonistische werking van de hormonen insuline en glucagon. Aan de hand
hiervan wordt suikerziekte uitgelegd en negatieve terugkoppeling van deze
hormonen.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/homeostase/eilandjesvl.html
|
- spieren
- anatomie van de knie
- bovenbouw
|
- Door middel van plaatjes wordt
uitgelegd hoe de knie werkt. Een duidelijke aanvulling op de leerstof.
Kruisbanden zijn ook duidelijk te zien.
|
-
http://www.rad.washington.edu/anatomy/nlknee1.html
|
- spieren
- werking en bouw van spieren
- animatie
- bovenbouw
|
- Met mooie afbeeldingen wordt het
verschil tussen dwarsgestreepte en gladde spieren getoond. Stap voor stap
loop je door de bouw en de werking van de spieren heen. Ook de werking van
myosine en actine is hier aan de hand van een animatie te zien.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/spieren_botten/spierfilm.html
|
- huid
- de bouw van de huid
|
- Op deze site is het overzicht van de
huid lagen. Door het klikken op de knop kun je erachter komen welk deel
van de huid het is.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/mens_overigen/huid.html
|
- huid
- regeling van lichaamstemperatuur
|
- Bij de paragraaf 11.8 van dit boek kan
deze site verhelderend werken.Aan de hand van de animatie die het
woonhuismodel met menselijk lichaam vergelijkt wordt de regeling van de
lichaamstemperatuur uitgelegd.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/homeostase/thermo2.html
|
- huid
- regeling temperatuur door negatieve
terugkoppeling
- bovenbouw
|
- Hierbij richten we ons specifiek op het
regelen van de temperatuur door de huidreceptoren. Daarbij speelt
hypothalamus een belangrijke rol. Het principe van negatieve
terugkoppeling wordt op deze site duidelijk in beeld gebracht.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/homeostase/thermo3.html
|
- immuniteit
- aids
- animatie
- bovenbouw
|
- Mooie uitgebreide site waar aan de hand
van een animatie in etappes het hele proces van aids in kaart gebracht
wordt. Bij elk onderdeel wordt er uitleg gegeven wat er op dat moment
gebeurt in het lichaam.
|
-
http://www.roche-hiv.com/lifesycle_flash.cfm?link=HIVTreatment
|
- immuniteit
- humorale afweer en cellulaire afweer
- animatie
- bovenbouw
|
- Op deze site zie je een animatie over
de werking van het afweersysteem. Je kijkt naar het proces van afweer,
beginnend bij een macrofaag en het eindigt bij de klonen van de
t-helpercellen.
- Zeer duidelijke site om de stof visueel
te maken, dit is zeker een aanrader.
-
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/animaties/afweer/Blymfocyten.html
|
- gedrag
- hormonen beïnvloeden leerprocessen
|
- Op deze site kan men een interessant
artikel lezen over de stresshormonen en hun invloed op de leerprocessen.
|
-
http://www.leidschdagblad.nl/serie_onderzoek/onderzoek_28.shtml
|
- populatiebiologie
- mammoet, wolharige neushoorn
|
- Hoe worden fossielen in Nederland
ontdekt? Welke vondsten hebben we hier in Nederland gedaan? Je ziet de
kaart van Nederland en op elk deel van de kaart staat aangegeven welke
prehistorische dieren daar gevonden zijn. Onder andere Mammoet, Wolharige
Neushoorn en dieren ouder dan 1 miljoen jaar vinden we op de Nederlandse
fossielen bodems. Klik op de kaart en ontdekt hoe het komt dat de
fossielen van mensen op de zeebodem vinden
|
-
http://www.museon.nl/1miljoen/intro.htm
|
- populatiebiologie
- evolutie reptielen
|
- Op deze site maken wordt een klein
overzicht aangeboden over het begin van de ontwikkeling van het leven op
aarde. Daarin vormden de reptielen een belangrijke rol.
|
-
http://www.artis.nl/inhoud/rept_e.htm
|
- populatiebiologie
- aanpassen doet overleven
|
- De kernbegrippen natuurlijke selectie,
soorten vorming en aanpassing aan de omgeving komen op deze site aan bod.
Ze worden aan de hand van duidelijke afbeeldingen en makkelijk leesbare
tekst stuk voor stuk uitgelegd.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/sheets/sheet_natselectie.html
|
- populatiebiologie
- stripverhalen over evolutie
|
- Korte en grappige strips over de
discussies met betrekking tot de evolutie. ( suggestie: leuk als inleiding
van een lessenserie).
|
-
http://members.aol.com/dwr51055/humor.htm
|
- populatiebiologie
- darwin versus lamarck
|
- Beknopt overzicht van de verschillen
tussen de theorie van Darwin en Lamarck. Controversen en conflicten worden
op een rijtje aangeboden
|
-
http://fabiant-www.uia.ac.be/fabiant/seminar1.html
|
- populatiebiologie
- samenhang evolutie in biologie
|
- Alle onderwerpen van de evolutie laten
we hier de revue passeren. Je ziet hier de evolutie op alle niveaus.
Populatie en soorten evolutie, cellulaire evolutie, moleculaire biologie
en alles wat je maar kan bedenken.
|
-
http://www.bio.uva.nl/propedeuse/CORE/00/0B/E0.HTML
|
- populatiebiologie
- voor liefhebbers
|
- Uitgebreide site over de evolutie. Een
breed scala aan evolutieaspecten komen hierbij aan bod. Geschiedenis van
levenswetenschappen, grondleggers van evolutie, geschillen tussen de
wetenschappers en kerk enz.
|
-
http://www.digischool.nl/bioplek/inhoudbovenbouw.html#evolutie
|
- ecologie
- kringloop van stikstof
- animatie
|
- Bij introductie van dit onderwerp is
deze site heel geschikt om kringloop van stoffen te visualiseren. Dit is
maar 1 van de vele kringlopen, maar het principe wordt dan wel duidelijk.
|
-
http://www.biology.ualberta.ca/facilities/multimedia/index.php?Page=280
|
- ecologie
- natuurbeheer in nederland
|
- Hier kan men o.a. lezen over
natuurlijke begrazing, kudde beheer, wilde runderen, terugkomst van Bevers
in Nederland en hoogwaterzorg. Alle actuele informatie die bij dit
hoofdstuk toegepast kan worden
|
-
http://www.arknature.nl/ark-kudde/
|
- ecologie
- ziekten en plagen voorkomen
|
- Op deze site wordt u een overzicht
aangeboden van bescherming van gewassen. Er wordt iets verteld over
geschiedenis van bestrijdingsmiddelen en plagen verteld. Er wordt een
vergelijking getrokken tussen de bestrijdingsmethodes in de jaren 90’ en
jaren 2000.
- Ook de gevolgen voor het milieu worden
op rij gezet.
-
|
-
http://www.minlnv.nl/thema/plant/gewasbes/brochure/
|